Subscribe:

Ads 468x60px

poniedziałek, 6 czerwca 2016

Przegub wahacza przedniego

witam po raz kolejny na moim blogu. Dziś pokaże jak wymieniłem samodzielnie na parkingu przy bloku przegub kulowy wahacza przedniego. Na początek usłyszałem stuki w przednim zawieszeniu. Zdjąłem koło i zacząłem podważać łyżką montażową elementy zawieszenia by sprawdzić gdzie występuje luz. W ten sposób ustaliłem że przegub wahacza jest do wymiany. Akurat ten element jest bardzo istotny bo zdarzają się przypadki że przegub wahacza może wypaść z obsady i koło ucieka w inną stronę. W Google można sprawdzić jak to niebezpiecznie wygląda.
Dlatego jak najszybciej taką usterkę należy usunąć.
Oczywiście kupiłem sworzeń wahacza przez allegro. Przygotowałem wiertarkę i wiertło do metalu 10 mm, szlifierkę kontową z tarczą do cięcia okulary ochronne (obowiązkowo przy pracy ze szlifierką).
Ważne jest by można podłączyć się do zasilania bo bez wiertarki nie zrobimy tego (alternatywą jest wiertarka akumulatorowa)
Na początek zabezpieczamy auto przed przemieszczeniem się i zdejmujemy koło przednie od strony zużytego sworznia wahacza. Teraz należy odkręcić śrubę mocowania sworznia od dołu zwrotnicy jak pokazują zdjęcia poniżej. Po odkręceniu nakrętki może się okazać że śruba tak łatwo nie wyjdzie. Trzeba mieć przygotowany wybijak i młotek 1 kg . Ja musiałem takiego użyć. Należy uważać na gwint by go nie uszkodzić.
Widoczne na zdjęciu trzy nity należy nawiercić wiertłem 10 mm, podstawić drewniany klocek pod wahacz i młotkiem wybić nawiercony nit. Ułatwieniem jest to że nity mają na środku małe
wgłębienie co ułatwia naprowadzenie wiertła na środek.
Po wybiciu wszystkich nitów stary przegub bez problemu można wyjąć i w to miejsce wkładamy nowy.
W zestawie z nowym przegubem zazwyczaj są też nowe trzy śruby.
Ja nie miałem takich śrub więc zamontowałem swoje.

Na powyższym zdjęciu widać wahacz przygotowany do rozwiercania nitów
widać na zdjęciu nowy przegub wahacza zamontowany na śruby. 

nowy przegub wahacza zamontowany w zwrotnicy i włożona śruba zabezpieczająca. Teraz tylko nakrętka i kluczem 14 mm dokręcić. Sworzeń przegubu i śrubę zabezpieczającą smaruje smarem grafitowym. Teraz tylko zostaje zamontować koło i zrobione. 

3 komentarze:

Izabella Nowotka pisze...

Ja niestety nie znam się na mechanice i wszelkie naprawy są robione w zaprzyjaźnionym warsztacie. Bardzo fajnie, że również pomoc drogowa https://holowanie.i-poznan.pl/ za każdym razem jest na miejscu jak niestety moje auto odmawia współpracy.

Wojciech Roszkowski pisze...

Muszę przyznać, że ja na szczęście jeszcze nie musiałem na ten moment robić takich napraw w moim aucie. Jestem za to zdania, że po przeczytaniu artykułu https://kioskpolis.pl/cesjonariusz/ teraz dokładnie już wiem kim jest cesjonariusz.

Izabella Nowotka pisze...

Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.

Prześlij komentarz

 
Blogger Templates